W pakiecie taniej

Jak zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych
kupując ebooki?

Strona główna » Hobby » Gotowanie » Gotowanie jest proste 
Gotowanie jest proste

Grzegorz Ostrowski

Gotowanie jest proste

Kategoria: Gotowanie
Wydawca: Złote Myśli

ISBN: 83-7494-080-8
Ilość stron: 290
Format: plik PDF

19,97 zł Zamów wersję elektroniczną
 

Gotowanie zaczyna się od kupowania
- na co warto zwracać uwagę kupując produkty spożywcze

Nie daj sobą manipulować! Zawsze na zakupy wybieraj się z pełnym brzuszkiem.

Przed zakupami zjedz coś konkretnego - nie wybieraj się na zakupy głodny/a - kupisz bowiem wtedy więcej.

Zaplanuj sobie czas na zakupy, ale bez przesady

Aby kupować sprawnie należy to robić, zresztą jak i wszystkie inne czynności, w określonym czasie. Jeśli będziesz się spieszył z całą pewnością czegoś zapomnisz i będziesz łapał produkty na łapu capu, często pierwsze z brzegu. Jak masz zaś zbyt dużo czasu na kupowanie, zbyt dużo włożysz do koszyka.

Trzymaj głowę do dołu

W czasie zakupów patrz do dołu. Na półkach, na wysokości wzroku znajdują się produkty najdroższe, co nie oznacza, że są najlepsze.

Rozglądaj się uważnie, a szczególną uwagę przykładaj do niższych półek - tam zawsze znajdują się tańsze produkty. W inny sposób Twój koszyk zapełni się produktami niekoniecznie potrzebnymi, a na pewno drogimi.

Określ swoje potrzeby

Żeby gotowanie nie było ciągłym bieganiem do sklepu po brakujący produkt, warto zaopatrzyć się w podstawowy zestaw niezbędnych produktów i stale je uzupełniać - zobacz niezbędnik.

Przed każdymi większymi zakupami należy sprawdzić, czy jakiegoś produktu nie brakuje i ewentualnie dopisać go do listy.

Lista zakupów

Kilka chwil poświęconych na przygotowanie listy zakupów nie tylko oszczędzi nasz czas i nerwy w sklepie: "czy czegoś nie zapomniałem???", ale przede wszystkim zaoszczędzi nasze pieniądze. Bez listy, spacerując pomiędzy półkami sklepowymi na pewno kupicie mnóstwo niepotrzebnych rzeczy, a zdarzy się Wam zapomnieć o najważniejszych.

Planowanie

Bez sensu jest planowanie jadłospisu na cały tydzień. Skąd możesz wiedzieć, na co będziesz miał ochotę za dwa lub trzy dni. Ale robiąc zakupy raz na tydzień można sobie mniej więcej zaplanować "ramy żywieniowe" - np. dwa dni bez mięsa, jeden dzień z makaronem, a jeden z kaszą. Dzięki takiemu planowaniu nie będziesz musiał co chwila czegoś dokupywać, ale również będziesz miał możliwość improwizacji i dostosowania dania do Twoich aktualnego smaku.

Duże czy małe? Luzem czy paczkowane?

Podczas kupowania zwróć uwagę na ceny takich samych produktów w różnych opakowaniach. Często jest tak, iż produkty sprzedawane w dużych opakowaniach i luzem są znacznie tańsze od paczkowanych i sprzedawanych w małych porcjach.

Supermarkety mają swoje zalety ale i... wady

Wielkie sklepy kuszą cenami i bogactwem wyboru.

Ale jeśli chcecie smacznie jeść, nie kupujcie w nich nigdy warzyw i owoców. Warzywa i owoce w supermarketach przepięknie wyglądają - ale tylko tam. W domu, po rozpakowaniu okazuje się, że brukselka nie jest taka bardzo zielona, pomarańcze pomarańczowe, a jabłka czerwone.

Dzieje się tak dlatego, iż warzywa w sklepie są pakowane w opakowania, które poprawiają ich kolory, jak również wielkie sklepy stosują sprytne oświetlenie, które sprawia iż kolory wyglądają znacznie lepiej niż są w rzeczywistości. Często w supermarketach sprzedawane są warzywa, które przebyły długą drogę i nie są pierwszej świeżości - były konserwowane różnymi dziwnymi środkami i technikami.

Warto więc poświęcić kilkadziesiąt minut, by powybierać świeże warzywa na bazarze - tam zawsze też można się potargować - co to za kupowanie bez targowania...

Kupowanie i przechowywanie warzyw

Jak się z nimi obchodzić - jak kupować, jak przechowywać, jak wstępnie przyrządzać

Wybieranie, kupowanie

Staram się kupować jak najwięcej świeżych warzyw. Mrożonki są co prawda bardzo łatwe i szybkie do przygotowania, jednak jakość smaku warzyw mrożonych daleka jest od warzyw świeżych.

Warzywa świeże powinny charakteryzować się kruchymi liśćmi i żywą barwą. Należy unikać takich, które mają brązowe plamy lub pożółkłe liście, są zwiędłe i wiotkie, w jakikolwiek sposób uszkodzone lub potłuczone.

Najsmaczniejsze są oczywiście młode warzywa - nie należy jednak przesadzać z wybieraniem tych najmłodszych - chociaż ślicznie się prezentują na talerzu nie mają w pełni rozwiniętego smaku.

Grzyby dziko rosnące

Sam zbieram tylko te, co do których mam 100% pewności, że są jadalne. Kupuję też tylko takie, które znam - i nigdy nie kupuję nawet lekko przywiędłych - dzięki temu mam pewność, że je rozpoznam!

Pieczarki i boczniaki

Powinny być jędrne i wilgotne. Grzyby zwiotczałe i ze zmarszczoną skórką nie zapewnią wspaniałych doznań smakowych. Należy kupować takie, które nie są pakowane w folię - zapakowane wyglądają najczęściej ślicznie, ale bardzo często zdarza się, iż pod wierzchnią warstwą znajdują się grzyby zaparzone, czyli niezdatne do jedzenia.

Strąki i ziarna

Smakowita fasolka i groszek powinny charakteryzować się kruchością i żywą, oszałamiającą barwą. Kukurydza powinna zaś być lekko wilgotna, otoczona jasnozielonymi liśćmi. Ziarna po silniejszym naciśnięciu powinny pękać, odkrywając swój mięsisty środek. Jeśli ziarna są twarde, należy poszukać innej kolby.

Cebula i pory

Należy kupować sztuki twarde i zwarte - te średniej wielkości są najlepsze - łatwo się je obiera i kroi. Cebule kiełkujące, pokryte czarnymi plamami lub białym nalotem nie nadają się do jedzenia.

Pory powinny być jędrne, zwarte o ślicznej, zielonej barwie. Jakakolwiek "śliskość" na porze jest cechą go dyskwalifikującą.

Warzywa liściaste i kapustne

Liście warzyw powinny być kruche o jasnozielonej, soczystej barwie. Najlepsze kapusty są zwarte i ciężkie. Warzywa o liściach mocno zwiotczałych, pokrytych brązowymi plamami nie nadają się do jedzenia.

Warzywa korzeniowe

Przede wszystkim należy wybierać te, które są sprzedawane luzem a nie w paczkach - dzięki temu można je dokładnie sprawdzić. Powinny być ciężkie, jędrne, bez żadnych zmarszczek i plam. O tym, że są najlepszej jakości świadczą ich liście [czy może raczej ich resztki], które powinny być zielone i jędrne.

Dynie i kabaczki

Najlepsze są te, których skórka jest gładka, bez śladów pęknięć, pozbawiona plam i miękkich miejsc. Odmiany zimowe powinny być zdecydowanie ciężkie.

Ziemniaki

Powinny być przede wszystkim twarde o gładkiej, nie pomarszczonej skórce. Jeśli mają kiełkujące oczka lub zielone i czarne przebarwienia to znak, iż nie są pierwszej jakości. Jakiekolwiek miękkie plamy są cechą dyskwalifikującą.

Pomidory, papryka, bakłażany

Przede wszystkim powinny być jędrne. Skórka nie może mieć zmarszczek, nie powinna być pokryta żadnymi plamami.

Przechowywanie

Warzywa korzeniowe, koniecznie po odcięciu liści, najlepiej się przechowują w temperaturze pokojowej w papierowych torbach. Powinny być trzymane w ciemnym, najlepiej przewiewnym miejscu. Tak przechowywane nie stracą swoich wartości przez dobrych kilka dni.

Miękkie warzywa i zieleninę, najlepiej luźno owinięte w papier, należy przechowywać w lodówce na dolnej półce.

Zapobieganie ciemnieniu

Niektóre warzywa, po obraniu i pokrojeniu szybko ciemnieją. Nie lubię ciemnych warzyw, więc by nie traciły swoich ślicznych kolorów kroję je nożem z nierdzewnej stali po kilka porcji i te już pokrojone wrzucam do miski z zimną wodą i sokiem z cytryny.

Jeśli zaś przygotowuję surówkę i warzywa trę na tarce - po starciu kawałka średniej wielkości, wrzucam wiórki do miski i od razu spryskuję sokiem z cytryny.

Blanszowanie

Dzięki temu zabiegowi warzywa korzeniowe są bardziej miękkie, a warzywa zielone [np. brokuły, szpinak, groszek] zachowają swoją soczystą zieleń.

Robię to tak: warzywa wrzucam do wrzącej wody i trzymam na największym ogniu - gotuję je 1-3 minuty od momentu ponownego zagotowania wody.

Aby zachowały swoją przepiękną barwę, odsączam je szybko z wody, od razu zanurzam na moment w mocno zimnej wodzie i ponownie odsączam.

Gotowanie na parze

Zdecydowanie najlepszy sposób na warzywa - zachowują swój kształt, jędrność i kolor. Zachowują również swoje wszelkie wartości odżywcze.

Nie ma żadnego znaczenia, czy się używa siatki metalowej, bambusowej [ta na pewno ślicznie wygląda] czy specjalnego naczynia do gotowania na parze - efekt jest taki sam.

Ważne jest tylko, by warzywa do gotowania na parze były ułożone w jednej warstwie i przykryte. Można gotować razem różne rodzaje warzyw - również te, o różnym czasie gotowania - po prostu, te, które się szybciej gotują należy wcześniej wyjąć z garnka.

Nadziewanie warzyw

Wiele warzyw nadaje się do nadziewania. Należy pamiętać o tym, by tych, które będą po nadzianiu zapiekane lub gotowane, nie faszerować zbyt mocno - jeśli bowiem nadzienia będzie zbyt dużo, mogą popękać podczas tzw. obróbki cieplnej. Bardzo dobrze przed nadzieniem robi takiej papryce czy bakłażanowi podpieczenie - dzięki temu będą dużo smaczniejsze.

Grzyby

Aby były doskonałe i nie straciły swojej jędrności nie należy ich myć, chyba, że są bardzo brudne - wtedy nie ma wyjścia. Należy je opłukać maksymalnie krótko pod silnym strumieniem wody.

A jak nie są bardzo brudne, to wystarczy odciąć końcówki i ewentualne zanieczyszczenia usunąć szczoteczką lub wilgotną ściereczką.

Jeśli skórka jest mało atrakcyjna, należy grzyby jej pozbawić.

To jest tylko część darmowego fragmentu tego ebooka.
Zarejestruj się za darmo w Złotym Klubie, a otrzymasz dostęp do ponad 170 darmowych oraz obszernych fragmentów płatnych ebooków.

Co Ci da członkostwo w Złotym Klubie?
  • darmowe ebooki (ponad 170)
  • specjalne rabaty
  • punkty lojalnościowe
  • możliwość udziału w forum dyskusyjnym
  • promocje
  • informacje o nowościach
Zarejestruj się teraz
  
Google Analytics
29,69 zł

Google Analytics

Czego nie wiesz o swojej stronie www, czyli profesjonalna analiza ruchu w Twoim serwisie dzięki Google Analytics. 55 raportów dzięki którym możesz dokładnie analizować ruch na Twojej stronie www.

PROMOCJA